Selecteer een pagina

Kort gezegd zorgt een huis zonder zooi voor een hoofd zonder zooi. Hoe minder spullen, hoe minder tijd je kwijt bent aan opruimen, zoeken naar dingen en wat denk je van het schoonhouden van al die spullen? Hoe houd je je huis zoveel mogelijk op orde? Oftewel zo min mogelijk zooi! Ik geef je vijf tips.

1. Kopieer de kleuterschool

Herinner jij je de poppenhoek, bouwhoek of zandhoek van de kleuterschool nog? Mooi! Je kunt namelijk op precies dezelfde wijze de ruimtes in je huis indelen. Denk aan een relaxhoek, eethoek, administratiehoek of speelhoek. Denkend in ‘hoeken’ wordt het eenvoudiger om te beslissen wat je waar wilt bewaren.

2. Kies één focusplek

Hoe meer opruimklussen je te doen hebt, hoe meer je geneigd bent om op allerlei plekken tegelijkertijd aan de gang te willen gaan. Vervelend, niet handig en niet verstandig, want hoe meer je je aandacht verspreidt, hoe kleiner je slagkracht en hoe onduidelijker het resultaat. Kies daarom liever één duidelijke ‘focusplek’, zodat je je tijd en energie optimaal benut en zichtbaar resultaat boekt.

3. Beslis direct

Rondslingerende spullen zijn eigenlijk toevallige verzamelingen van uitgestelde beslissingen. Wanneer je niet direct weet wat je met een brief of voorwerp moet doen, leg je het zo lang ergens neer en daarna gaat het een eigen leven leiden. Voor je het weet ligt er een hele stapel met papieren en spullen. Rondslingerende spullen trekken als een magneet andere spullen aan! Wil je succesvol opruimen, dan is het dus zaak dat je beslissingen neemt. Niet morgen of overmorgen of volgende week, maar nu! Vraag jezelf direct, wanneer je een voorwerp of poststuk in handen krijgt: ‘Wil ik het wel of niet bewaren?’

4. Word je er gelukkig van?

De sleutel tot succesvol opruimen is volgens Marie Kondo om alleen de zaken te bewaren waar je echt van houdt, en de rest weg te doen. Als je gaat opruimen volgens de KonMari-methode dan ruim je niet per kamer op maar per categorie. Het makkelijkst is om te beginnen met je kleding. Verzamel alle kleding in je hele huis en leg dit op één stapel. Pak elk kledingstuk vast en stel jezelf de vraag: ‘Word ik hier gelukkig van?’

5. Maak de cirkel rond

Wanneer je een muur gaat schilderen, peins je er niet over halverwege het verfwerk de kwast neer te leggen en een paar dagen later pas verder te gaan. Het eindresultaat zou een slecht geverfde muur zijn, waar je je tot in lengte der dagen aan blijft ergeren. Met allerlei andere klusjes werkt het net zo: dingen half doen leidt tot chaos. Maak daarom altijd de cirkel rond: laat een vies glas niet op het aanrecht staan, maar doe het direct in de vaatwasser. Leg binnengekomen post niet ongeopend weg, maar maak enveloppen direct open en berg de papieren op waar ze thuishoren. Al deze acties kosten steeds maar een minuutje tijd. Tijd die je met rente krijgt uitgekeerd wanneer het moment aanbreekt dat je die ene rekening moet betalen, of dat je dat leuke t-shirt weer nodig hebt.

Veel succes! En kan je wel (wat) hulp gebruiken, aarzel dat niet om contact met mij op te nemen. In korte tijd kan ik je vaak al een heel eind op weg helpen. Je zult zien/ ervaren dat het nemen van kleine stappen vaak al leidt tot grote verbeteringen.

Input voor dit artikel:
1. Julie Morgenstern, auteur van o.a. Organizing from the inside out
2. Barbara Hemphill, auteur van o.a. Organizing paper at home
3. Leo Babauta, schrijver van o.a. het boek Focus
4. Marie Kondo, auteur van o.a. Opgeruimd
5. Peter Walsh, auteur van o.a. It’s all too much