Selecteer een pagina
Bewaartermijn administratie
Veel mensen hebben een groot archief en bewaren ongelooflijk veel papieren, vaak voor de zekerheid. Hoe lang moet je alle papieren in je archief eigenlijk bewaren? De bewaartermijn voor je administratie verschilt. Als leidraad kun je onderstaande checklist gebruiken. En kom je niet door al die stapels papier heen? Ik help je graag!

 

Algemene bewaarplicht

Je leven lang

  • Notariële stukken (bijv. testamenten, akten)
  • Diploma’s, certificaten en getuigschriften
  • Inentingspapieren
  • Jaaropgaven en -overzichten
  • Medische documenten
  • Trouwboekje, samenlevingscontract
  • Echtscheidingspapieren
  • Geboorte- of adoptiepapieren
Tot het einde van de overeenkomst

  • Verzekeringspolissen (alleen laatste exemplaar)
  • Lidmaatschapsbewijzen/abonnementen (alleen laatste exemplaar)
  • Pensioenoverzichten
  • Garantiebewijzen/aankoopbonnen
  • Servicecontracten
  • Arbeidsovereenkomst
  • Huurcontract
  • Autopapieren incl. rekeningen garage zolang de auto jouw eigendom is.

Bewaarplicht voor particulieren en ondernemers

5 jaar (particulieren)
Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. Maar de belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om de volgende papieren in ieder geval 5 jaar te bewaren:

  • Belastingpapieren
  • Salarisstroken
  • Bank- en giroafschriften
7 jaar (ondernemers)
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht). De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma’s en bestanden. Met het uitsluitend bewaren van een bestand in afgedrukte vorm voldoe je niet aan de bewaarplicht. De volgende papieren dien je te bewaren:

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie
  • Voorraadadministratie
  • Uitzondering: papieren m.b.t. onroerende goederen moet je minimaal 10 jaar bewaren